انجمن


اصول بنیادی بهینه سازی سایت  (۱ نوشته)

  • پویا آنلاین

    آفلاین
    عضو
    تعداد نوشته‌ها: ۵۴۵
    تشکر شده: ۳۳۳ بار
    # نوشته شده: ۱۱ سال پیش
    ۲۱ تیر ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۵

    مقاله ای که پیش روی شما در مورد بهینه سازی سایت نوشته در آینده به عنوان یک اصل از اون یاد می کنم که در اصل مقدمه لازم برای ادامه سری مقالات و آموزش های بهینه سازی سایت هست. عنوان این مطلب خیلی شاید برای شما پیش پا افتاده باشه ولی با توجه به اینکه من شیش ماه از وقتم رو صرف تحقیق در مورد افراد فعال در زمینه بهینه سازی سایت و مرتبط با طراحی انجام دادم متوجه شدم که از نظر فنی وضع ما در خیلی از موارد بسیار افتضاح هست. برای همین در نظر گرفتم در مورد مفهوم اولیه بهینه سازی سایت ها بنویسم تا با این حلقه مفقوده که خیلی از کاربرانی که به اصطلاح کار بهینه سازی انجام میدند رو بتونید مچشون رو بگیرید و سرتون کلاه نره که هزینه بکنید هرچند کم در حد ۳۰ الی ۷۰ هزار تومن ولی به هرحال پولتون رو الکی بابت بهینه سازی سایت که اصولی نیست هزینه نکنید.

    بهینه سازی سایت برای کاربر
    مهمترین قانون برای پیشرفت یک سایت اینترنتی بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو نیست بلکه داشتن محتوای جذاب و مورد نیاز برای کاربر هست. کاربری مثل من و خود شما. زمانی که شما محتوایی داشته باشید که کاربر از اون استقبال کنه شما کلید اصلی موفقیت رو دارید.
    بزارید من یه سوال بپرسم ، دلیل اصلی ایجاد موتور های جستجو چه چیزی بود؟
    جواب مطمئنا برای پیدا کردن محتوا مورد نیاز کاربر. خوب این خودش یه اصل اساسی دیگه هست که باید بدونید.این همون دلیلی هست که باید شما برای اون کار کنید چون این طوری هم موتور های جستجو رو دارید هم بازدید کننده. حالا شما دو رکن اولیه ای که باید هر مدیر سایتی بدونه رو می دونید. این رو به خاطر بسپارید اگر شما محتوای قابل قبولی برای کاربر بازدید کننده نداشته باشید حتی بهترین بهینه ساز ها هم نمی تونن کمک کنند . پس تنها کسی که می تونه به شما کمک کنه در وحله اول خود شما هستید.
    من نمی خوام وقت شما رو با چیز های تکراری که دیگه هم شما می دونید هم بچه دو ساله هدر بدم مثل اینکه فلان درصد از بازدیدکنندگان از طریق موتورجستجو وارد می شند. اینها چیزایی هست که کلیشه ای شده و نه سودی برای شما داره نه واسه کس دیگه ای. تا به حال به این فکر کردید که گوگل واقعا نظرش در مورد بهینه سازی سایت چیه ؟ من قسمت هایی از دیدگاه رسمی گوگل رو در مورد بهینه سازی برای شما اینجا می نویسم در انتها هم می تونید لینک این صحبت ها رو نگاه کنید.
    بهینه سازی سایت از دید گوگل

    SEO مخفف search engine optimization یا search engine optimizer می باشد. اگر شما قصد استخدام (بکارگیری) فردی را دارید که این عمل را برای شما انجام دهد تصمیم بزرگی گرفته اید ولی به ای نکته توجه داشته باشید که همانطور که این روش باعث کمک شما می شود بر اثر بی توجهی نیز می تواند باعث آسیب زدن به شما نیز شود.بسیاری از شرکت ها و کسانی که خدمات بهینه سازی سایت را انجام می دهند معمولا همه یا برخی از سرویس های زیر را ارایه می کنند:

    آنالیز ساختار ویا مطالب سایت شما
    توصیه های فنی مانند تغییر میزبانی سایت ، صفحات خطا، انتقال (redirect) و … .
    ایجاد بستر مناسب برای مطالب
    تحقیق بر روی کلمات کلیدی
    آموزش های سئو (بهینه سازی سایت)
    گسترش و یا معرفی شغل یا شرکت شما در یک منطقه

    به یاد داشته باشید نتایجی که شما بعد از جستجو مشاهده می کنید شامل دو قسمت اصلی (طبیعی یا organic) و گاهی اوقات شامل تبلیغات که در کنار نتایج جستجو به نمایش در می آید می شود.تبلیغات در این ستون هیچ نقشی در افزایش جایگاه شما ندارد، همچنین گوگل هیچوقت هیچ پولی را بابت افزایش رتبه سایت شما در قبال دریافت پول انجام نمی دهد و هیچ فردی نمی تواند ادعا کند که رابطه ویژه ای دارد و می تواند این عمل را انجام دهد پس مواظب سودجویان باشید.
    ترفند های انتخاب یک فرد مناسب برای بهینه سازی سایت

    اگر شما فرد یا شرکتی را برای بهینه سازی سایت خود انتخاب کرده اید یا قصد دارید انتخاب کنید در زیر چندین سوال نمونه که برای ارزیابی طرف مقابل مفید است را می توانید ببینید:

    ممکن است یک نمونه از کارهای قبلی خود را که موفق بوده معرفی کنید؟
    آیا شما از قوانینی که در بخش مدیران وبسایت گوگل درج شده است کاملا پیروی می کنید؟
    آیا شما پیشنهاد استفاده از تبلیغات در کنار نتایج طبیعی را نیز می دهید؟
    شما چه نتایجی را برای موفقیت پیش بینی می کنید؟ این موفقیت چه مدت طول خواهید کشید؟
    تجربه ای در مورد کسب و کار من دارید ؟
    تجربه ای در سایت های جهانی دارید؟
    مهمترین تکنیک شما در بهینه سازی سایت ها چیست ؟
    چه مدت است که در این کار مشغول به فعالیت هستید؟
    چطوری من را از تغییراتی که در سایت من ایجاد می کنید با خبر می کنید و در کنارش چه پیشنهاد هایی را می دهید؟

    به یاد داشته باشید که بعضی از افراد از روش های غیر متعارف برای بهینه سازی سایت استفاده می کنند که در کوتاه مدت جواب داده و در طولانی مدت باعث حذف شما از نتایج جستجو نیز می شود که می تواند نتایج بدتری نیز بدنیال داشته باشد.
    نکاتی که شما همیشه باید به یاد داشته باشید :
    – از استخدام افراد و شرکت هایی که از طریق ایمیل به شما مشابه متن زیر نوشته اند پرهیز کنید (حتی گوگل نیز هم چنین ایمیلی دریافت کرده است) :

    کاربر عزیز google.com
    ما متوجه شده ایم که شما در نتایج جستجو به خوبی دیده نمی شوید و …
    – هیچ کسی نمی تواند به شما تضمین کند که شما در رتبه ۱ گوگل خواهید بود
    مراقب کسانی که به شما صد در صد تضمین می دهند که رتبه اول را در نتایج کسب خواهید کرد یا کسانی که ادعا می کنند که رابطه ویژه ای با گوگل دارند باشید ، در حقیقت هیچگونه ارجحیتی(پارتی بازی) وجود ندارد که کسی بتواند از آن استفاده کند.
    – از شرکت ها و افرادی که پنهان کاری می کنند دوری کنید
    اگر در شرف استخدام فرد یا شرکتی هستید که براش ما می خواهند کار سئو را انجام دهند اگر نکته غیر روشنی می بینید از آن ها بخواهید که براش ما توضیح دهند زیرا ممکن است از روش های غیر قانونی استفاده کنند که باعث حذف کلی سایت شما از گوگل شوند.
    – هرگز از سایت هایی که ادعا می کنند شما را به موتور های جستجو لینک می دهند استفاده نکنید
    از سایت هایی که با عبارت افزایش محبوبیت لینک یا لینک کردن سایت شما توسط چندصد سایت خودداری کنید زیرا که هیچ گونه تاثیری برای شما نخواهند داشت.
    این ها گوشه هایی از صحبت های رسمی شرگت گوگل بزرگترین موتور جستجو گر جهان به تمامی کاربران استفاده کننده خودش در مورد بهینه سازی سایت بود که صراحتا موضع خودش رو اعلام کرده بود. صحبت های تکمیلی رو می تونید با کلیک بر روی این لینک مطالعه بفرمایید.
    موتور های جستجو بسیار حساس هستند چون که مثل کاربرای عادی سایت رو نمی بینن . بنابراین اگر سایت شما ساختار معماری اون درست باشه بسیار بسیار مهم هست. اینطور بگم شما خودتون رو بزارید جای بازدید کننده ، باید مطالب سایت شما به طور بسیار ساده ای برای بازدید کننده قابل درک باشه و ارتباط لینکی درستی با بقیه صفحات سایت شما وجود داشته باشه. این طوری علاوه بر اینکه باعث افزایش بازدید کننده خودتون می شید باعث می شید که بهتر موتورهای جستجو سایت شما رو مورد پویش قرار بدند.
    اصول ساده اما بسیار مهم در بهینه سازی

    شاید این اصول برای شما خیلی ساده به نظر برسه ولی مطمئن باشید که بسیار کارا هستند و باید به آنها اهمیت بدهید.
    عناوین مطالب خودتون رو سعی کنید شفاف انتخاب کنید و طوری که هر بیننده ای متوجه بشه در ادامه با چه چیزی سرکار داره یا به عبارت بهتر ، عناوینی که شما انتخاب می کنید با مطالبتون مرتبط باشه از نظر کلمه.
    دقت کنید در بروزرسانی که نیمه دوم سال ۲۰۱۱ در الگوریتم پاندا گوگل صورت گرفت ، گوگل به بلندی مطالب شما دیگه اهمیتی نمی ده پس سعی نکنید نوشته های خودتون رو طولانی کنید تا بتونید امتیاز بیشتر بگیرید. سعی کنید همه چیز روی معیار طبیعی خودش پیش بره.
    آدرس های سایت شما باید طوری باشه که به راحتی توسط انسان قابل درک باشه نه اون هم با اعداد بلکه توسط کلمات. موتورهای جستجو با بعضی از کاراکتر ها در آدرس ها مثل ؟ به مشکل بر می خورند پس در آدرس های خودتون استفاده نکنید.
    موتور های جستجو سایت شما رو نمی بینن بلکه می خونن. شما نمی تونید با اونها صحبت کنید تنها چیزی که اونها به اون توجه دارند کلمات هست پس به محتوای خودتون دقت داشته باشید.
    تصاویر شما هم مهم هستند حتما توضیحات مرتبط با تصویر رو درون ALT برای تصویرتون تعریف کنید.
    قالب یا پوسته یا هر چیزی که شما اسمش رو می زارید که نشانگر سایت شماست ، باید بدون خطا یا دارای کمترین خطا باشه ، چون موتور های جستجو بسیار حساس هستند و اگر مشکلی باشه در گرفتن و درک مطالب شما دچار مشکل می شن.
    و یکی از مهمترین اصول بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو نداشتن صفحات با یک مطلب مشابه هست یا در اصطلاح Duplicate Contents .
    اینها نکته هایی بود که لازم می دونستم بیان کنم. نکات بسیار ساده ولی غیر فنی ولی مهم برای بهینه سازی که در آینده این چند نکته آخر رو به صورت تفضیلی به بررسی اون می پردازم.
    این ها نکاتی بودند که شما به عنوان یک مدیر سایت از بهینه سازی سایت باید بدونید این ها شاید خیلی ساده باشند ولی دونستنشون بازم می گم لازمه . سطح این نوشته مبتدی بود حالا بستگی به شما داره اگر شما این اطلاعات رو می دونستید که Good for you اگر هم از همه اون ها اطلاع نداشتید که امیدوارم مفید بوده باشه اما هدف اصلیم این بود که اون دسته از دوستانی که با مبحث بهینه سازی سایت خیلی کم آشنا بودن بتونن کسانی رو که ادعای بهینه سازی می کنند نشخیص بدن همین طور با استفاده از سوالاتی که در بالا مطرح شد بتونن جدیت فرد مورد نظرشون رو در این مورد تشخیص بدن تا خدای ناکرده دچار ضرری نشن.
    من سعی کردم تمام ابزارها و اطلاعات لازمی رو که در این سطح ذکر کنم اما مطمئنا بازهم ممکنه نکاتی از قلم افتاده باشه برای همین اگر کسی از دوستان نظر و یا پیشنهادی در موارد ذکر شده در مورد بهینه سازی داره می تونه در نظرات بیان کنه تا همگی از اون استفاده کنند.

    سوالات خود را در صفحه منبع ذکر کنید.
    برای حمایت از ما، صفحه منبع را در گوگل با +1 کردن آن محبوب کنید.

    منبع: تفریح 98 دات کام

    کاربران زیر به‌خاطر این نوشته تشکر کرده‌اند:
    infoinfo - Ghasem Ebrahimy

درباره‌ی این موضوع