در دنیای تبلیغات به صفحه ای که کاربر به آن ورود به پیدا میکند اصطلاحا صفحه فرود و یا لندینگ پیج گفته میشود . در این مقاله قصد داریم تا شما را هرچه بیشتر با لندینگ پیج و انواع آن اشنا کنیم .
اگر شماهم فروشگاه یا کسب و کاری دارید که میخواهید به صورت هدفمند برروی فروش تمرکز کنید ، حتما نیاز به طراحی سایت با یه صفحه فرود دارید .
صفحه فرود چیست و انواع آن
به طور کلی دو نوع صفحه فرود یا لندینگ پیج وجود دارد :
- صفحات فرودی که هدف آنها وارد کردن یک مخاطب به صفحه دیگری است و این مهم بواسطه یک کلیک تحقق مییابد. به همین دلیل به آنها صفحات فرود Click Through میگویند.
- صفحات فرود دیگری هم وجود دارند که به منظور افزایش مخاطب بالقوه طراحی میشوند و معمولا یک فرم به همراه خود دارند. در زبان انگلیسی هم به این صفحات، صفحات فرود مختص به Lead Generation میگویند.
صفحات فرود مختص به عمل Click Through :
هدف چنین صفحات فرودی، این است که بازدیدکننده وارد صفحه دیگری شود. بر اساس روند فروش در فروشگاههای اینترنتی، این صفحات میتوانند برای معرفی یک محصول و یا قانعسازی مخاطب مورد استفاده قرار گیرند که آنها را در نهایت به مرحله تصمیمگیری نزدیکتر میکنند.
صفحات فرود مختص به Leaad Generation:
چنین صفحات فرودی برای دریافت اطلاعات بازدیدکنندگان مورد استفاده قرار میگیرند. معمولا این اطلاعات به منظور ایجاد موقعیت فروش بالقوه دریافت میشوند و شامل نام و نامخانوادگی کاربر، ایمیل، شهر سکونت و غیره هستند. چنین صفحات فرودی دارای یک فرم هستند که نسبت به هدف صفحه فرود و همچنین نوع کسبوکار آگهیدهنده، تغییر میکنند.
البته معمولا کسبوکارها، ایمیل افراد را میگیرند تا به آنها محتوایی ارسال کنند که در آن، کتابهای الکترونیکی، ارسال کوپن تخفیف، ورود به مسابقه، نسخه آزمایش یک محصول و غیره، ضمیمه شدهباشد.
چه اجزایی در طراحی صفحه فرود نقش بازیگر اصلی هستند ؟
۱– تیتر اصلی : هر صفحه فرود، نیازمند یک تیتر اصلی است که به محتوای تبلیغات شما مرتبط باشد.
۲- تیتر جانبی : با این تیتر به مخاطب خود اطلاعات بیشتری میدهید و دید وسیعتری از ادامه مسیر در اختیار او قرار میدهید.
۳- محتوای توضیحی : در اینجا لازم است که با یک محتوای مرتبط با هدف خود، مخاطب را به پر کردن فرم یا وارد شدن به صفحه دیگر تشویق کنید.
۴- مواردی که سبب افزایش اطمینان میشوند : در هر صفحه فرود میتوانید به کمک یک سری محتوا مانند آوردن نمادها، استانداردها و حتی یک رضایتنامه مشتری، خیال مخاطب را از خودتان راحت کنید.
۵- آوردن یک دکمه فراخوان (به انگلیسی: Call-to-Action) قدرتمند: دکمههای فراخوان حکم برگ برنده را دارند و اگر به درستی طراحی شوند، مشخصا مخاطب را وارد مرحله بعدی میکنند.
۶- نوشته مناسبی برای دکمه فراخوان : در کنار طراحی دکمه فراخوان، محتوایی قرار دارد که روی آن قرار میگیرد و بهتر است که دقیقا مستقیما خواسته خود را از مخاطب بواسطه این محتوا بخواهید. مثلا اگر در ایمیل شما، کتاب الکترونیکی قرار داشته باشد، کافی است که روی دکمه فراخوان خود عبارت “دانلود کنید” را بیاورید.
۷- کمتر از لینکها استفاده کنید : هر چه قدر که تعداد لینکهای درون صفحه فرود شما بیشتر باشد و مخاطب را به سایتهای دیگر وارد کنید، میزان نرخ تبدیل کاهش پیدا میکند. معمولا باید نسبت به هدفی که دارید، لینکسازی کنید. برای نمونه در یک صفحه فرود که به منظور فروش طراحی میشود، لازم است که لینکی برای ورود به فروشگاه به کمک دکمه فراخوان ایجاد شود.
۸- از عکسها و ویدئوها استفاده کنید: این دو مورد سبب افزایش جذابیت ویدئو شما میشوند و جدا از افزایش مدت زمانی که کاربر در صفحه سپری میکند، روی میزان نرخ تبدیل (به انگلیسی : Conversion Rate) تاثیر بسیار مثبتی میگذارند. از طرفی به کمک ویدئوها، انتقال داده و اطلاعات راحتتر میگردد.
منبع: طراحی سایت