انجمن


چه اشتباهات مهلکی میتواند در طراحی سایت رخ دهد؟  (۱ نوشته)

  • sarinweb

    آفلاین
    عضو
    تعداد نوشته‌ها: ۷۲
    تشکر شده: ۳۳ بار
    # نوشته شده: ۶ سال پیش
    ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳

    در طراحی سایت گاهی اوقات مشکلاتی به وجود می آید که از آن به عنوان اشتباهات مهلک یاد میشود . اگر با این اشتباهات اشنا نیستید این مقاله را ازدست ندهید.

    هر دو نظریه بسته به این که چه کسب و کار و حرفه ای دارید، درست است. اما، به چه نحوی در می یابید که کدام مورد سازگار شما و کسب و کار تان است؟ به چه نحوی می توانید مطمئن شوید که شما یک طراح طراحی سایتی هستید که می داند راجع به چه چیزی صحبت می کند و مرتکب خطای نمی شوید؟

    در این نوشته خطاهایی که احتمال دارد در طراحی سایت مرتکب شوید را برای تان بیان می کنیم. خبر خوش این است که همه این مشکلها دارای قواعد و راهکار هایی هستند که می توانید از آن ها در سایت خود پیروی نمایید. از این رو، شما بایست در هر نوع طراحی سایتی که دارید از این قواعد اساسی استفاده نمایید و هم چنین بایست بدانید که به چه نحوی این موردهای را در طراحی سایت خود به کار ببندید.

    هم چنین، می توانید از این قواعد برای اطمینان یافتن از این که طراح طراحی سایت تان می داند چه کاری انجام می دهد، استفاده نمایید. تنها به این خاطر که یک شخص، طراح سایت خوبی است به این معنا نیست که همه موردهای را راجع به طراحی سایت بی نقص می داند. و تنها به این خاطر که برخی طراحی سایت انجام می دهند به این معنی نیست که آن ها می دانند به چه نحوی طراحی سایتی را بسازند که بازدیدکننده های به مشتری های سایت تبدیل شوند. به قواعدی که در این نوشته بیان می شود، توجه بسیاری نمایید و اگر لازم است تا به منظور اطمینان یافتن از طراحی سایت تان که آیا نتایجی که می خواهید را برای تان به ارمغان می آورند یا خیر، می توانید از این قواعد استفاده نمایید. قواعدی که در این نوشته بیان می شود را درک نمایید و همواره در طراحی سایت خود به کار ببندید.

    خطای اول: فونت های خیلی کوچک در طراحی سایت
    نخستین خطایی که افراد در زمینه ایجاد طراحی سایت خود مرتکب می شوند، استفاده از فونت های خیلی کوچک است.

    علت این امر این است که اکثر طراحی سایت ها دارای فونت های کوچک هستند. استاندارد فونت ها حدود 12Px است و همواره همه اشخاص از این اندازه فونت کمک می گیرند.اما به مرور زمان افراد دریافتند که 12px برای خواندن متن در دنیای آنلاین خیلی دشوار است. هنگامی که صفحه نمایش 24 اینچ از صورت اشخاص فاصله دارد، فونت های کوچک احتمال دارد برای خواندن دشوار باشند.

    افراد هم چنین دریافتند که شما مدت زمان محدودی در اختیار دارید تا توجه بازدیدکننده های را به خود جلب نمایید. یک تحقیق هم چنین نشان می دهد که شما تنها 8 ثانیه فرصت دارید تا نظر مخاطبان را به خود جلب نمایید. این زمان یک ثانیه کم تر از مدت وقتی است که یک شخص به ماهی قرمز نگاه می اندازد. مطالعات مشابه ای نیز معین می کند که اشخاص تنها 28 درصد کلمه های یک صفحه طراحی سایت را می خوانند.

    برای این که نظر مخاطبان را به طراحی سایت خود جلب نمایید، بایست موردهای زیر را مراعات نمایید:

    1.نوشتن تیتر عالی برای جلب نظر مخاطبان طراحی سایت .
    2. نوشتن مطلبهای عالی برای اینکه آن ها را تشویق به خواندن بیشتر از 28 درصد از کلمه های یک صفحه سایت نمایید.
    3. استفاده از یک فونت برای تیتر سایت که به اندازه کافی برای جلب نظر مخاطبان کافی باشد.
    4. مطمئن شوید که فونت متن عمده به اندازه کافی برای خوانده شدن سازگار است، از این رو خوانندگان سایت از خواندن متن خسته نمی شوند.
    به علات همگی استدلال هایی که در بالا ذکر شد، اندازه فونت متن طراحی سایت ها در چند سال گذشته افزایش یافته است و 14px دست کم ترین فونت استفاده شده در طراحی سایت ها است و حتی برخی طراحی سایت ها نیز از فونت ها بزرگ تر 18px کمک می گیرند.

    موردی که بایست به یاد داشته باشید این است که هدف نوشتن متن، خواندن آن است. هنگامی که از یک نویسنده خوب کمک می گیرید و یا خود با دقت و با زحمت زیاد متن سایت خود را می نویسید، بایست مطمئن شوید که این متن ها خوانده می شوند و به وسیله فونت های کوچک، از دید مخاطبان سایت پنهان نمی شوند. هم چنین بایست مطمئن شوید که مخاطبان در خواندن این متن ها با مشکلی رو به رو نیستند.

    شما هم چنین بایست به یاد داشته باشید که همگی فونت ها در یک اندازه نیستند. 16 Px از فونت Arial قادر است کوچک تر از 16 Px در یک فونت دیگر باشد. شما احتیاج دارید هنگامی که می خواهید یک فونت را گزینش نمایید، این موردهای را بدانید. از این رو شما به صورت دلخواه یک فونت 19 Px را گزینش نمی نمایید، آن هم تنها به این خاطر که طراحی سایت دیگری از آن استفاده کرده است.

    به یاد داشته باشید که فونت فوتر قادر است کوچک تر از قسمت های دیگر باشد و به منزله یک متن فرعی سایت محسوب می شود، اما اگر شما موردهایی نوشته اید که می خواهید افراد و مخاطبان سایت آن را بخوانند، دست کم از 16 Px استفاده نمایید. اگر به حرف من نیز اعتماد ندارید، می توانید نوشته طراحی سایت Smashing را مطالعه نمایید که راجع به این قضییه است: 16 پیکسل برای متن عمده طراحی سایت. هر میزانی کمتر از 16 پیکسل، قادر است خطای بزرگی باشد.

    خطای دوم: اسلایدرهای متحرک در طراحی سایت
    من هنوز درک نمی کنم که به چه دلیلی خیلی از طراحی سایت ها از اسلایدر های متحرک کمک می گیرند.
    آیا آن ها موثر هستند؟ آیا سبب تبدیل بازدیدکننده سایت به مشتری طراحی سایت می شوند؟ آیا برای این که اطلاعاتی را به مشتری های و مخاطبان سایت خود ارائه دهید، مناسب ترین راه هستند؟

    در بیشتر مواقع، این گونه نیست.

    هنگامی که موردهای متحرک و چرخنده را در طراحی سایت مورد آزمایش قرار دادیم، متوجه شده ایم که راه خیلی ناسازگاری برای نمایش دادن مطالب طراحی سایت است.

    بنرهای چرخنده قطعا ناسازگار هستند و بایست به سرعت از طراحی سایت حذف شوند.

    به چه دلیلی بایست مخاطبان سایت را با چنین موردهای متحرکی آزار برسانیم و سبب شویم در کنترل این مطلب خیلی ضعف داشته باشند؟ به چه دلیلی نبایست به مخاطبان سایت گزینه ای ارائه دهیم که بیشترین کلیک را در سایت سبب شوند؟

    از این رو، به چه دلیلی اکثر افراد از این اسلایدرها در طراحی سایت خود کمک می گیرند، در حالی که خیلی ناسازگار هستند؟

    مناسب ترین استدلالی که توانستم به دست بیاروم این است که این اسلایدر های متحرک به نظر جالب و تکنولوژی یافته و مدرن می آید، و برای برنامه نویسان طراحی سایت اجرای این مورد خیلی آسان است. بر اساس این دو استدلال و خاطری که گفته شد، تاجران می گویند: "من یکی از این اسلایدرهای جالب و متحرک را در طراحی سایت خود می خواهم." و طراحان سایت هم موافقت می نمایند، به این خاطر که به نظر مورد جالبی می آید و برای مخاطبان سایت خیلی هم دشوار نیست.

    اما تاجران بایست بدانند که آیا این موردهای در طراحی سایت شان موثر است و آیا مناسب ترین راه انتقال اطلاعات و مطلب به مخاطبان سایت م باشد یا خیر. اشخاصی نظیر PEEP LAJA, CHRIS GOWARD, TIM ASH و خیلی از اشخاص دیگری که در زمینه بازاریابی و طراحی سایت مهارت دارند، به این امر معتقد نیستند.
    برای حل نمودن این مشکل، شروع به پرسیدن سوال هایی از خودتان نمایید، مناسب ترین راه برای نمایش اطلاعات به جای استفاده از اسلایدر های که در طراحی سایت های دیگر مشاهده می نمایید، چیست؟

    هنگامی که موضوع ایجاد یک طراحی سایت می شود، دستورالعمل های زیر را برای گرفتن نتیجه های عالی در این زمینه به کار ببندید:

    1.تنها به این خاطر که طراحی سایت های دیگر از اسلایدرها استفاده کرده اند، آن ها در طراحی سایت خود به کار نبرید. (حتی اگر طراح تان این پیشنهاد را به شما کند).

    2.ملاحضه نمایید که مناسب ترین شیوه برای نمایش دادن اطلاعات تان در صفحه اول سایت به جای استفاده از اسلایدرها چیست. نبایست کورکورانه از طراحی سایت رقیبان خود کپی برداری نمایید.

    3. همواره موردهایی در کسب و کار تان هست که بخواهید تبلیغ نمایید، اما شما می توانید آن ها را در قسمت های دورتر از بالای صفحه سایت به کار ببرید، نظیر پایین صفحه و یا همراه یک دکمه در بالای صفحه طراحی سایت. یک پیشنهاد ویژه از کسب و کار خود گزینش نمایید و آن را در سایت برجسته سازید و بعد باقی کارها را به طراحی سایت و فروشگاه ساز خود بسپارید.

    4.به یک هدفی فکر نمایید که می خواهید در طراحی سایت خود اجرا نمایید. روی آن فوکوس کرده و از این هدف برای همگی دکمه های فراخوانی به سهیم شدن در طراحی سایت استفاده نمایید.

    حتی اگر مجددا به حرف من اعتماد ندارید، در این جا نوشته هایی هست که می توانید برای اطمینان یافتن از این قضییه، مطالعه بفرمایید:

    بنرهای چرخنده در طراحی سایت؟ به آن ها نه بگوید.

    پیشنهاد ها و مولفه های چرخنده در طراحی سایت- معضل عمده در صفحه اول طراحی سایت ها.

    خطای سوم: فونت ها با کنتراست پایین در طراحی سایت
    دیگر خطای بزرگ که افراد در زمینه طراحی سایت مرتکب می شوند، استفاده از فونت ها با کنتراست پایین است.

    کنتراست پایین به معنی یک فونت روشن در پس زمینه ​آشکار و یا یک فونت تیره در پس زمینه تیره است. من مطمئن نیستم که این مورد آیا در طراحی پرینتی مناسب است یا خیر، اما به هیچ وجه در طراحی سایت ها به طور سازگاری عمل نمی کند.

    شما همواره می خواهید تا مطالب طراحی سایت تان تا جایی که می شود برای خواندن آسان باشد. نوشته ای که از طراحی سایت SMASHING در بالا معرفی نمودیم، به ما می گوید که میزان خوانایی یک فونت شیوهن در طراحی سایت برای اشخاص 40 سال نصف اشخاص 20 سال است. این مورد در سن 60 سالگی نیز 20 درصد کاهش می یابد. علاوه بر این، حدود 9 درصد از آمریکایی ها نیز در بینایی خود مشکل دارند.

    آیا باز هم با وجود این موردهای واقعا می خواهید خواندن مطالب سایت را برای بازدیدکننده های سایت تان دشوار ایجاد کنید، مخصوصا هنگامی که به زحمت آن ها را به طراحی سایت خود تشویق کرده اید؟

    فونت با کنتراست پایین همواره ایده بدی در طراحی سایت ها است.

    شما همواره می توانید این مشکل را با استفاده از فونت هایی با کنتراست بالا حل نمایید. اگر پس زمینه تیره است، فونت گزینشی بایست روشن باشد و اگر پس زمینه ​روشن است، فونت بایست تیره باشد.

    من در این زمینه نیز یک گام جلوتر رفته ام. همواره در کنار رنگ سیاه و سفید، ترکیب رنگ های نادری به کار می رود که برای متن طراحی سایت سازگار است. برخی زمانها طراحان از فونت خاکستری روشن تر در پس زمینه سفید و یا از فونت آبی ​روشن در پس زمینه آبی تیره کمک می گیرند.

درباره‌ی این موضوع