انجمن

  • sarinweb

    آفلاین
    عضو
    تعداد نوشته‌ها: ۷۲
    تشکر شده: ۳۳ بار
    # نوشته شده: ۶ سال پیش
    ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵

    فروشگاه های فیزیکی کم کم برای حضور در فضای مجازی روبه طراحی سایت فروشگاهی می آورند . به طوریکه تا چند سال دیگه طراحی سایت جزو یکی از ملزومات برای کسب وکار ها به حساب می آید . اما حال میخواهیم ببنیم یک فروشگاه اینترنتی در طراحی سایت چگونه موفق میشود؟

    در ادامه به ذکر برخی نکات خواهیم پرداخت پس همراه باشید.

    – قبل از طراحی سایت نام مناسب برای کسب وکار خود انتخاب کنید

    اولین گزینه برای راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی انتخاب نام فروشگاه و ثبت دامنه است. نام شما، برند شما را در ذهن مشتریان ثبت خواهد کرد. یک نام مناسب تا حد امکان کوتاه، مرتبط با کسب و کار و خاص است. بسیاری از افراد گمان می‌کنند اگر نام سایتشان را بر اساس ساختار یک وب‌سایت مشابه و موفق انتخاب کنند موفقیت بیشتری کسب خواهند کرد. از همین رو در بازار امروز فروشگاه‌های اینترنتی سایت‌های زیادی با پیشوند دیجی یا پسوند کالا می‌بینیم.

    در نظر داشته باشید یک اسم شما را خاص نمی‌کند، این شما هستید که با تلاش می‌توانید اسمی را خاص کنید. پس نام سایتتان را بدون در نظر گرفتن اینکه سایت‌هایی که پیش از شما آغاز به کار کرده‌اند انتخاب کنید.

    – سیستم مدیریت محتوای مناسب با طراحی سایت مناسب برگزینید

    سیستم مدیریت محتوا، اطلاعات فروشگاه شما اعم از لیست کالاها یا خدمات، توضیحات آن‌ها، تصاویر، قیمت‌ها و … و اطلاعاتی شامل مشتریان، فرآیند خرید و ثبت سفارش و … را شامل می‌شود.

    اینکه چه سیستم مدیریت محتوایی انتخاب می‌کنید بسیار مهم است. فرص را بر این می‌گیریم که قصد برنامه‌نویسی اختصاصی برای فروشگاهتان ندارید و قصد دارید از سیستم‌های عمومی و متداول مثل ووکامرس، پرستاشاپ، اپن‌کارت یا … انتخاب کنید.

    اینکه چه سیستمی مناسب کار شماست تا حدی سلیقه‌ای است. البته باید امکانات هر سیستم را سنجید و مشخص کرد که کدام سیستم مدیریت محتوا می‌تواند آنطور که شایسته است پاسخگوی نیاز شما باشد. دقت داشته باشید در میانه راه تغییر یک سیستم مدیریت محتوا کار چندان آسانی نیست. پس بهتر است سیستمی انتخاب کنید که نیاز به تغییر آن نباشد. در لینک زیر برخی از معروفترین و متداول‌ترین فروشگاه‌سازهای اینترنتی با یکدیکر مقایسه شده‌اند.

    پس از انتخاب سیستم مدیریت محتوای وب‌سایت، نیاز است که ظاهری مناسب برای وب‌سایتتان در نظر بگیرید. یکی از ویژگی‌های ظاهر مناسب برای وب‌سایت علاوه بر زیبا بودن قالب، خاص بودن آن است. یعنی قالبی که توسط دیگران استفاده نشده باشد. تیم توسعه و طراحی سایت با طراحی قالب اختصاصی برای فروشگاه شما بر اساس بروزترین متدهای روز طراحی وب‌سایت، ظاهری مناسب و کاربرپسند را به وب‌سایت شما خواهد بخشید.

    – هاست پرسرعت و مرغوب تهیه کنید

    همانطور که مستحضر هستید، هاست یا میزبانی فضایی است که اطلاعات سایت شما شامل کدهای برنامه‌نویسی سیستم مدیریت محتوا، تصاویر، بانک‌های اطلاعاتی و … بر روی آن قرار می‌گیرند. علاوه بر اینکه سرور میزبانی شما باید پایداری بالایی داشته باشد و سایت شما را در تمام ساعات شبانه‌روز در دسترس مشتریان قرار دهد، عموما فروشگاه‌های اینترنتی مصرف زیادی از منابع سرور دارند و می‌بایست سرویسی برای آن‌ها تهیه شود که پاسخگوی این نیاز باشد. یک هاست کم منبع جز کلافگی برای شما حاصلی نخواهد داشت و باعث می‌شوند نتوانید بر روی هدف فروشگاه خود تمرکز کنید.

    – کار خود را بعد از طراحی سایت تخصصی کنید

    پس از آماده سازی ملزومات یک فروشگاه اینترنتی و راه‌اندازی وب‌سایت می‌بایست بر روی کسب و کار خود متمرکز شوید. بسیار دیده شده است که فروشگاه‌های اینترنتی تصمیم به فروش گستره‌ی وسیعی از انواع کالاها بدون تخصص کافی در خصوص بسیاری از محصولاتشان می‌کنند. مشتری زمانی به شما اعتماد می‌کند که بداند در خصوص یک کالا اطلاعات کافی را دارید. اگر سؤالی در خصوص کالایی از شما بپرسد و نتوانید پاسخ مناسبی داشته باشید، به احتمال زیاد مشتری را از دست خواهید داد.

    سعی کنید حتی‌المقدور برای شروع کار، نسبت به فروش کالاها یا خدمات حرفه‌ی تخصصی خودتان اقدام کنید و زیاد از این شاخه به آن شاخه نپرید. حتی فروشگاه‌های بزرگی که امروزه می‌بینید تنوع بسیاری زیادی در دسته‌بندی محصولاتشان دارند شروع کارشان با تخصص بر یک گروه از محصولات بوده است.

    – شفاف باشید

    همواره این نگرانی برای مشتریان وجود دارد که محصولاتی که بصورت اینترنتی خریداری می‌کنند ویژگی‌های ذکر شده در سایت فروشنده را نداشته باشد و یا به آن شکلی که توضیح داده شده است نباشد. توضیحاتی که در خصوص کالاها در وب‌سایتتان درج می‌کنید، دقیقاً و مو به مو باید مطابق کالایی باشد که قصد فروش آن را دارید. صداقت یکی از مهمترین اصول برای رسیدن به موفقیت در فروشگاه‌های اینترنتی می‌باشد. اگر می‌خواهید جلب اعتماد کنید شفاف باشید، این امر باعث می‌شود تصور خوبی از برند شما در ذهن مردم نقش ببندد و این موضوغ احتمال توصیه مشتریان فعلی به خرید از فروشگاه شما را به مشتریان بالقوه دیگر افزایش خواهد داد.

    – مشتری را در جریان مراحل پس از ثبت سفارش قرار دهید

    یکی از مواردی که توجه و اعتماد مشتری را به شما جلب می‌کند این است که پس از ثبت سفارش و خرید کالا توسط مشتری، تمامی مراحل را از طریق ایمیل و یا ترجیحاً پیامک اطاع‌رسانی نمایید.

    اینکه مشتری بداند کالای خریداری شده دقیقاً چه زمانی ارسال شده است باعث آسودگی خاطر بیشتر او و مشخص شدن زمان تقریبی دریافت کالا خواهد شد.

    همچنین در صورت ارسال محصولات توسط پست کد پیگیری پستی به همراه لینک رهگیری مرسوله در سایت پست را در اختیار مشتری قرار دهید تا امکان رهگیری مرسوله را بصورت آنلاین داشته باشد.

    – بازه زمانی ارسال مشخص و سریع باشد

    بهتر است مشتری بداند در چه بازه زمانی سفارش خود را دریافت خواهد کرد تا بر اساس آن برای وقت خود برنامه‌ریزی داشته باشد. از زمان‌بندی سیستم‌های ارسال محصول مثل پست و تیپاکس اطلاع حاصل کنید و بر اساس آن به مشتری زمان حدودی ترجیحاً با مشخص کردن روز و برای مشتریانی که در شهر خودتان هستند با مشخص کردن بازه زمانی بین ساعاتی خاص و امکان انتخاب بین بازه‌های مختلف فراهم کنید.

    دقت داشته باشید که در صورت مشخص کردن بازه زمانی بسیار مهم است که محصول دقیقاً در همان زمان به دست مشتری برسد. اینکه بازه زمانی مشخص‌ نباشد قابل قبول تر از مشخص کردن یک بازه زمانی اما تحویل در بازه زمانی دیگری است. این کار مشتری را بسیار دلسرد خواهد کرد و در صورتی که مشتری شما برنامه‌ی ریزی مشخصی برای زمانش داشته باشد می‌تواند برای همیشه او را از فروشگاه شما روی گردان کند.

    – خدمات پس از فروش داشته باشید

    صرف فروش محصولات یا خدمات به یک مشتری نمی‌تواند تضمین کننده‌ی موفقیت یک فروشگاه اینترنتی باشد. شما به مشتریانی نیاز دارید که بیش از یکبار از شما خرید داشته باشند. یک مشتری زمانی به فروشگاه شما بازخواهد گشت که از سفارش قبلی تجربه‌ی خوشایندی در ذهن داشته باشد. یکی از راهکارهای جلب رضایت مشتری و افزایش احتمال بازگشت او، ارائه خدمات پس از فروش محصول یا خدمات می‌باشد. سعی کنید پس از هربار خرید با مشتری ارتباط برقرار کنید و نظرش را در خصوص کالا یا محصول خریداری شده جویا شوید. به انتقادات احتمالی مشتری گوش کنید و در صدد رفع آن برآیید. همچنین با توجه به اینکه بسیاری از کالاهایی که به صورت اینترنتی به فروش می‌رسند از طریق پست، تیپاکس یا سرویس‌های دیگر ارسال می‌شوند، با این کار اطمینان خواهید یافت که کالای فروخته شده به دست مشتری رسیده است.

    تجربه نشان داده است که مشتری از تماس فروشنده پس از تحویل کالا خرسند خواهد شد و اعتماد بیشتری به فروشگاه خواهد داشت و این موضوع احتمال خرید مجدد مشتری را افزایش می‌دهد.

    – کاربری سایت آسان باشد

    فروشگاه‌های اینترنتی از هر قشری با هر سطح اطلاعاتی مشتری دارند. هر کس که به اینترنت دسترسی داشته باشد مشتری بالقوه شماست. دسترسی به بخش‌های مختلف سایت و ثبت سفارش باید به ساده‌ترین شکل ممکن باشد تا همه مشتریان بتوانند به راحتی اقدام به ثبت سفارش خودشان بکنند. حتماً یک راهنمای تصویری از چگونگی انجام مراحل ثبت سفارش تهیه کنید و لینک آن را به گونه‌ای در سایت قرار دهید تا برای مشتریان جلب توجه کند.

    – بعد از طراحی سایت تولید محتوا را شروع کنید

    حتماً سعی بر این داشته باشید که اطلاعاتی که در خصوص یک محصول درج می‌کنید توسط خودتان تولید شده باشد. کپی اطلاعات از سایر سایت‌ها باعث کاهش رتبه سایتتان در موتورهای جستجو یا اصطلاحاً افت سئو خواهد داشت. محتوا علاوه بر متن می‌تواند شامل عکس‌های محصولات شما نیز باشد. سعی کنید از محصولاتتان از زاویه‌های مشخص تصاویر با کیفیت تهیه کنید. ترجیحاً از یک پس زمینه مشخص برای تمامی محصولات استفاده کنید. عکس دقیقاً از همان محصولی باشد که قصد فروش آن را دارید. طبیعتاً اینکه مشتری تصویر یک محصول را ببیند و محصولی با ظاهر دیگری دریافت کند چندان خوشایند نخواهد بود.

    – به طور مداوم برای محصولات تخفیف در نظر بگیرید

    یکی از راه‌های جلب توجه مشتریان به محصولات خاص، در نظر گرفتن تخفیف برای محصول مورد نظر است. سعی کنید در بازه‌های زمانی مختلف سود حاصل از برخی محصولات را کاهش داده و با تعیین قسمتی به عنوان محصولات تخفیف‌دار در صفحه اصلی، این محصولات را به مشتریان عرضه کنید. همچنین با ارسال خبرنامه نیز می‌توانید مشتریان قدیمی را از تخفیفات در نظر گرفته شده با خبر سازید.

    – هزینه‌های پرداختی مشتری را کاملاً مشخص کنید

    عموما فروشگاه‌های اینترنتی دو هزینه از مشتری دریافت می‌کنند. یکی برای محصول فروخته شده و دیگری هزینه ارسال. توجه داشته باشید که طی انجام مراحل ثبت سفارش ریز هزینه‌ها را دقیقاً برای مشتری مشخص نمایید تا مشتری بداند وجهی که می‌بایست پرداخت کند چقدر و بابت چه چیزی بود است. به‌خصوص اگر در فروشگاه خود روش پرداخت در محل را دارید حتماً باید در هزینه‌ی نهایی که به مشتری نمایش داده می‌شود هزینه‌ی ارسال نیز ذکر شود تا در هنگام پرداخت مشکلی ایجاد نشود. بروز مشکلات اینچنینی، اعتماد مشتریان از را از فروشگاه شما سلب خواهد کرد.

    – تبلیغات را فراموش نکنید

    نه تنها برای فروشگاه‌های اینترنتی که یکی از پایه‌های موفقیت هر کسب و کاری تبلیغات هدفمند می‌باشد. همواره بخشی از درآمد خود را برای تبلیغات سرمایه‌گذاری کنید. یکی از روش‌های تبلیغاتی که بازخورد بالا و نتیجه رضایت‌کننده‌ای می‌تواند داشته باشد تبلیغات ادوردز گوگل است. در صورت انتخاب کلمه کلیدی مناسب می‌توانید درآمد بالایی از ورودی گوگل ادوردز کسب نمایید.

درباره‌ی این موضوع