اگر به طراحی سایت و سئو خود اهمیت ویژه ای میدهید باید این نکته را مورد توجه قرار دهید که هرسال الگوریتم های سئو مانند طراحی سایت عوض شده و ممکن است همین موضوع دیده شدن سایت شما را تحت الشعاع قرار دهد . در این مقاله قصد داریم تا شما را با سئو ویدیو در سال 2018 که یکی از مهم ترین فاکتور ها در بهینه سازی است آشنا کنیم . در ادامه همراه با طراحی سایت باشید .
افزایش سرعت اینترنت و البته کاهش قیمت آن در سالهای اخیر موجب شده تا محتوای ویدئویی شانس بیشتری برای دیده شدن داشته باشد. تحقیقات نشان میدهد که تا سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۸۰ درصد از محتوای ارایه شده در اینترنت به صورت ویدئو خواهد بود.
همچنین بررسی های آماری و نظرسنجی های اینترنتی نیز نشان میدهد که ۴۳ درصد کاربران دسترسی به یک محتوای ویدئویی را به مطالعه یک مقاله یا دانلود کتاب الکترونیکی ترجیح می دهند.
تکنیک های سئو برای ویدیو در طراحی سایت
تا همینجا احتمالا قانع شده اید که توجه به ویدئو میتواند تاثیر مهمی بر موفقیت شما در سال ۲۰۱۸ در زمینه بازاریابی محتوا و سئو داشته باشد. در این بخش تلاش میکنیم تکنیک های سئو ویدئو را به شما معرفی کنیم.
بارگذاری ویدیو هم در طراحی سایت و هم در سئو مهم است
اولین نکته ای که در ارایه محتوای ویدئویی باید به آن توجه کنیم فضای بارگذاری و انتشار آن است. در حال حاضر یوتیوب را میتوان دومین موتور جستجوی دنیا بعد از گوگل دانست و در ایران آپارات دومین سایت پربازدید بعد از گوگل است.
این دو ابزار به شما کمک میکنند تا هزینه های مربوط به بارگذاری و انتشار محتوای ویدیویی خود را تا حد بسیار زیادی کاهش داده و البته شانس کسب جایگاه در نتایج گوگل را به شدت افزایش دهید.
در حال حاضر در ۵۵ درصد نتایج جستجو حداقل یک ویدئو از طرف گوگل به کاربر پیشنهاد میشود که البته بیشتر آنها از سایت هایی مانند آپارات و یوتیوب هستند. به عبارت دیگر ویدئوهایی که در آپارت و یوتیوب هستند شانس بیشتری برای کسب جایگاه در نتایج گوگل داشته اند. میتوان گفت تولید و انتشار ویدئو یکی از تکنیک هایی حیاتی برای سئو 2018 است.
با توجه به محدودیت دسترسی کاربران به یوتیوب در ایران، امکانات و تکنیک های سئو ویدئو در آن را بررسی نمیکنیم و از این ابزار عبور میکنیم.
تکنیک های سئو ویدیو در آپارات برای طراحی سایت
ساخت کانال در آپارات به شما اجازه میدهد علاوه بر سایت خودتان فضایی برای ارایه محتوا و البته دیده شدن داشته باشید. معمولا ویدئویی که در آپارات قرار میدهید در مقایسه با زمانیکه خودتان مستقیما در سایت آن را بارگذاری و معرفی کنید، جایگاه بهتری در نتایج گوگل کسب میکند. علاوه براین، زمانیکه کاربران مستقیما در آپارات جستجو میکنند و یا در بخش ویدئوهای مشابه شما شانس دیده شدن خواهید داشت.
داشتن کانال رسمی و آدرس های مرتبط با طراحی سایت و سایت
ویدئوهای خود را در دسته بندی های مشخص و تفکیک شده بارگذاری کنید. هر دسته بندی یک صفحه جدید برای شما در سایت آپارات ایجاد میکند. که به شما فرصت میدهد عبارت دیگری را نیز هدف گذاری کنید.
براساس محتوای ویدئو و نیاز مخاطبین آنها را برچسب گذاری کنید. برچسب گذاری مهمترین فاکتور آپارات برای نمایش ویدئوهای مشابه است. این کار شانس شما را برای دیده شدن افزایش میدهد. همچنین برچسب گذاری لینک سازی داخلی ویدیوی شما را بهبود میبخشد.
برای هر ویدئو متن توضیحات اختصاصی و مفید بنویسید و در این متن لینک صفحه یا مقاله مرتبط در سایت خود را قرار دهید.
برای نمایش ویدئو در سایت خود ترجیحا به جای iframe از کد اسکریپت استفاده کنید.
نظرات کاربران را رصد کرده و به خوبی پاسخ گوی آنها باشید.
کپی رایت و آدرس سایت خود را بر روی ویدئوهای بارگذاری شده قرار دهید و به کپی رایت قرار داده شده توسط آپارات بسنده نکنید.
تکنیک های به کار رفته در سئو برای طراحی سایت و سایت خودمان
در بسیاری موارد ویدئو را مستقیما در سایت خودمان بارگذاری کرده و در دسترس کاربران قرار میدهیم. این کار هم جایگاه مقاله شما در نتایج جستجو را بهبود میدهد و هم شانس شما را برای کسب جایگاه در نتایج جستجوی ویدئو گوگل بالا میبرد. اگر ویدئو را مستقیما در سایت خودتان بارگذاری میکنید به نکات زیر توجه داشته باشید.
از نشانه گذاری استاندارد برای ویدئو استفاده کنید. در صورت عدم استفاده از Schema شانس شما برای حضور در بخش Video در نتایج جستجوی گوگل بسیار پایین خواهد بود.
قبل از ویدئو یک تگ h2 اختصاصی برای آن ویدئو و در پایین آن یک فضای متنی برای ارایه توضیحات در مورد ویدئو داشته باشید. در صورت نشانه گذاری صحیح این اطلاعات نقش Title و Description برای رتبه بندی ویدئوی شما خواهند داشت.
از ویدئوهای کوتاه و با حجم مناسب استفاده کنید. اگر زمان ویدئو بیشتر از ۱۰ دقیقه و حجم آن بیشتر از ۱۵ مگابایت باشد شانس دیده شدن آن توسط کاربر به شدت کاهش می یابد. این اعداد در موضوعات مختلف متفاوت است.
۱۵ ثانیه اول ویدئو اهمیت بسیار زیادی دارد بیشتر کاربران در این زمان تصمیم میگیرند که ویدئو را تا انتها تماشا کنند یا نه.
تصویر زیر نمونه نمایش ویدئوی نشانه گذاری شده در یکی از مقالات وبسیما با عنوان ثبت سایت در گوگل وبمستر است.
نمایش ویدیو ها در گوگل برای سئو
عوامل مختلفی بر این انتخاب تاثیرگذار هستند. به طور معمول ویدئوهایی که مستقیما برای بازاریابی محتوا تهیه میشوند مانند تیزرهای تبلیغاتی، معرفی محصولات، گزارش سمینار، بریده برنامه های تلویزیونی یا موضوعات تفریح و سرگرمی و … بهتر است در آپارات بارگذاری شوند زیرا هم هزینه هاستینگ شما را کاهش میدهند و هم شانس بیشتری برای دیده شدن خواهند داشت.
هرچقدر هم که استانداردهای سئو بر روی ویدئوهای شما در آپارات رعایت شود بازهم بازدیدکنندگان به سایت شما وارد نمیشوند. عملا این کار فقط موجب شناخته شدن بیشتر نام شما و جذب درصد کمی از بازدیدکنندگان ع
اگر ویدئو اختصاصی در زمینه هایی مانند آموزش، خلاقیت، انگیزشی و … تولید کرده اید که مستقیما با محتوای یک صفحه از سایت شما در ارتباط هستند. پیشنهاد میکنیم با رعایت استانداردهای سئو ویدئو، در سایت خودتان بارگذاری و نمایش داده شوند.
این کار هم بر سئو سایت شما و کسب جایگاه بهتر تاثیرگذار است و هم زمان حضور کاربران در سایت را به شکل چشم گیری افزایش میدهد.