انجمن


قوانین و اصول جدید برای اسکرول در طراحی سایت  (۱ نوشته)

  • sarinweb

    آفلاین
    عضو
    تعداد نوشته‌ها: ۷۲
    تشکر شده: ۳۳ بار
    # نوشته شده: ۵ سال پیش
    ۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸

    در این مقاله قصد داریم تا با طراحی سایت و اسکرول اشنا شویم . قواعد و قوانین اسکرول کردن در طراحی سایت بسیار مهم است . پس در ادامه با طراحی سایت همراه باشید.

    البته قبل از این که پیش رویم لازم است اندکی درباره مزیت این عامل تعاملی مهم در طراحی وب سایت ها صحبت نماییم:

    این مزیت ها بسیار آشکار می باشند. محتواهایی که بسیار اهمیت دارند و متناسب با اهداف کاربران سایت و یا اهداف تجاری خود وب سایت می باشند، باید در بالای صفحه قرار داشته باشند. کاربران به انتهای صفحه نیز اسکرول کرده و به اطلاعات موجود در آن نگاه می کنند، اما این میزان توجه با قسمت اول صفحه سایت قابل قیاس نمی باشد.

    مردم اگر طرح بندی و محتوای طراحی سایت تان را جذاب بدانند، بیشتر تمایل دارند تا به انتهای صفحه بروند و زمانی که در انتهای صفحه با موارد مورد انتظار خود رو به رو شدند، به یقین می رسند که در انتخاب وب سایت اشتباه نکرده اند و این وب سایت ارزش این را دارد تا زمان خود را صرف آن ها کنند.

    نوار های اسکرول می توانند به راحتی در طراحی سایت ها قرار بگیرند. در حقیقت، شما هر چه در این زمینه تلاش کمتری کنید، نتیجه بهتری به دست خواهید آورد. کاربرد این نوار های اسکرول همیشه زمانی که شما از نوارهای و الگوهای از پیش ساخته شده و متداولی استفاده می کنید، بهبود و ارتقاء می یابد، زیرا طراحی های جدید در این زمینه باعث می شود تا کاربر در مواجه با آن دچار ابهام شود و نداند که باید چگونه از آن استفاده نماید.

    در این بخش، ما ظهور مجدد اسکرول در طراحی وب سایت ها را بیان خواهیم کرد، درباره تقاط ضعف و مزیت های آن به بحث می پردازیم و برخی از توصیه هایی را برای این تکنیک خدمتان عرض می نماییم.

    چرا اسکرول ها مجددا وارد دنیای طراحی سایت شدند؟

    جواب ساده به این مورد می تواند گوشی های همراه باشد.

    از زمانی که کاربران گوشی همراه بر کاربران دسک تاپ ها پیشی گرفتند، طراحان رابط کاربری در هر جایی سعی می نمودند تا با این موضوع مطابقت یابند. اما با وجود کاربران بسیار زیادی که در صفحه نمایش های کوچک تری قرار دارند، اسکرول کردن یکی از ضرورت های این زمینه محسوب می شود. هر چه صفحه نمایش ها کوچک تر باشد، طول اسکرول بیشتر خواهد بود.

    اما در این جا فاکتورهای بیشتری در طراحی سایت وجود دارد. دسترسی بالا به اینترنت بالا در بیشتر مکان ها در دسترس می باشد، از این رو اسکرول کردن نسبتا به کلیک کردن در صفحات مختلف، می تواند راه سریع تری برای کسب اطاعات به نظر بیاید. ارتقاء و افزایش رشد سایت های رسانه اجتماعی می تواند تکنیک هایی را قدرت ببخشد و رشد دهد: اسکرول کردن طبیعتا با محتواهایی که ساخته کاربران می باشد، به خوبی مطابقت می یابد و با آن سازگار می شود.

    همان طور که در مقاله "گرایش های طراحی سایت در سال 2015 و 2016" توضیح دادیم، اسکرول های طولانی در کنار طراحی کارتی و یا CARD-BASE به خوبی کار می کند و همراه می شود. زمانی که این دو با هم ترکیب شوند، به شما این امکان را می دهند تا کاربران خود را با محتواهای دنباله داری مواجه سازید (که مخصوصا برای سایت ها و تجربه های گوشی همراه بسیار عالی و ایده آل می باشند).

    به علاوه، اصول مربوط به محتوای بالای صفحه که باعث شده است تا اسکرول ها پا در این عرصه بگذارند، هم اکنون به عنوان یک افسانه واقعی شناخته می شوند. بر اساس مطالعات واقعی، حقیقت این است که کاربران واقعا نمی خواهند تا اسکرول نمایند. اما از طرفی قرار دادن محتوای بسیار در بالای صفحه تنها باعث می شود تا فضای مورد نیاز برای هر عامل را از بین ببریم و امکان اسکرول کردن خیلی خوب و عالی به وجود نیاید.

    بخشی از دلیلی که این افسانه مورد استقبال قرار گرفت این بود که اسکرول کردن تنها به عنوان یک الگوی طراحی اختیاری بعد از پیشرفت هایی در زمینه JAVASCRIPT و CSS ملاحظه می شده است. قبل از این مورد، اسکرول کردن در میان یک داستان تصویری بسیار سخت بود. همان طور که ممکن است تصور کرده باشید، یک صفحه مملو از متن و همراه با معدود تصاویر، یک طرح بندی رابط کاربری جذابی محسوب نمی شود.

    آیا اسکرول برای طراحی سایت شما متناسب می باشد یا خیر؟

    مانند هر تکنیک و ابزار طراحی، افرادی می باشند که این مفهوم را دوست دارند و افرادی نیز وجود دارند که از آن متنفر می باشند. در بیشتر شرایط، هیچ یکی از این دو موضوع ذاتا صحیح و یا اشتباه نیستند. به این دلیل بسیار اهمیت دارد تا ملاحظاتی قبل از وارد شدن به چنین پروژه هایی انجام دهید و به بعد و جنبه منفی و مثبت این گرایش در طراحی سایت توجه بنمایید.

    مزیت های اسکرول کردن

    تعاملاتی را تشویق می نماید- توسط تحریک و برانگیختن کاربران نسبت به تغییر عوامل مختلف، این مورد می تواند یک روش داستان سرایی جالبی به شمار بیاید که تعاملات کاربری بسیاری را برمی انگیزد- مخصوصا با وجود روش اسکرول منطبقی که به خوبی اجرا می شود.
    سریع تر- اسکرول های طولانی نسبت به کلیک کردن، در جستجویابی پیچیده عمل نمی کنند و تجربه کاربری را کند نمی سازد و یا با محدودیت هایی رو به رو نمی نماید. همان طور که در مقاله "بهترین عملکرد های طراحی تعاملی" توضیح دادیم، درک زمان اغلب مهم تر از گذر زمان است.
    جذب کردن و وسوسه کردن کاربران- این مورد به منظور افزایش گذر زمان در سایت می باشد. این امر مخصوصا برای سایت های دارای اسکرول بی نهایت صدق می کند، جایی که شما می توانید به کاربران کمک کنید تا محتواهای مربوطه ای را کشف نمایند که حتی نمی توانند درباره آن فکر کنند.
    طراحی ریسپانسیو- طراحی کردن صفحه می تواند در برخی از ابزارهای با افزایش و یا کاهش اندازه صفحه نمایش و یا قابلیت ها، سخت و پیچیده شود، اما اسکرول به ساده سازی این تفاوت های فیزیکی بسیار کمک می کند و مشکل را رفع می نماید.
    کنترل حرکات- اسکرول به نظر می رسد که اساسا با حرکات لمسی ساخته و تعبیه شده است، زیرا حرکات SWIPE آسان تر از تپ ها و ضربات متمادی در بخش های مختلف صفحه می باشد. کاربران مخصوصا در گوشی های همراه بهتر و بیشتر با این روش سازگار می شوند تا بتوانند اطلاعات بیشتری را مشاهده کنند.
    بیشتر ماندن کاربران در سایت- اسکرول می تواند ابزاری برای طراحان وب سایت باشد که می خواهند کاربر سایت را مدت زمان طولانی تری در وب سایت نگاه دارند. این تکنیک برای وب سایت هایی با لیست ها و محتواهایی کاربرد دارد که مکررا بروز می شود (مانند وب سایت های شبکه اجتماعی). طراحان وب سایت از این تکنیک برای نشان دادن محتواهای متنوع وب سایت به کاربران استفاده می کنند که ممکن نیست که به طریق دیگر به این موارد دسترسی پیدا کنند.
    طراحی لذت بخش و دلنشین- کلیک های اندک می توانند به تعاملات سریع تر در تجربه های کاربری اپلیکیشن و یا بازی ختم شوند.

    مضرات اسکرول در طراحی سایت

    کاربران لجوج- هرگز به دنبال این نباشید که چرا برخی کاربران همیشه در برابر تغییرات مقاوت می کنند. با این وجود، تکنیک اصلی هم اکنون بسیار گسترده می باشد (مخصوصا در طول تجربه های گوشی همراه)، به گونه ای که احتمالا به راحتی می توانیم بگوییم که اکثریت کاربران به این تکنیک عادت کرده اند.
    اشکالاتی در زمینه سئو و بهنیه سازی سایت- داشتن تنها یک صفحه ممکن است تاثیرات منفی روی سئو و بهینه سازی سایت بگذارد.
    جهت گیری مخالف و مخرب کاربران- عدم اتصال میان اسکرول و محتوا ممکن است کاربران را سردرگم و گیج سازد و نتوانند مسیر خود را در وب سایت بیابند.
    سختی های جستجویابی- شاید در برخی موارد بسیار سخت باشد تا به محتواهای قبلی در صفحه باز گردید. برای مقابله با این موضوع، شما می توانید یک جستجویابی پایداری را در بالای صفحه جایی که همیشه در صفحات وب سایت مشهود باشد، بسازید و ایجاد کنید.
    سرعت وب سایت- بخش های بزرگ محتوا مانند ویدئو و یا گالری تصاویر ممکن است سرعت سایت را کاهش دهد، مخصوصا برای وب سایت هایی که دارای اسکرول منطبق می باشند که به JAVASCRIPT و JQUERY بسیار بستگی دارد
    نداشتن فوتر- با وجود سایت هایی که دارای اسکرول بی نهایت می باشند، ما فوتر همراه و سیار را پیشنهاد می کنیم، از این رو شما جستجویابی در سایت را از بین نمی برید. در غیر این صورت، کاربران ممکن است با وجود کمبود جستجویابی در سایت و مخصوصا در انتهای سایت، دچار سردرگمی شوند.
    مزیت ها و مضرات این روش در طراحی سایت را کنار بگذارید، اسکرول طولانی یک تکنیکی است که نسبت به سایر روش ها و تکنیک ها، با انواع سایت ها مطابقت می یابد. وب سایت هایی دارای اسکرول های طولانی تر، متناسب وب سایت هایی با شرایط ذیل می باشند:

    - بخش چشمگیری از حجم مخاطبین گوشی همراه را شامل می شود (کاربران بیشتر).
    - بروزرسانی ها و یا محتواهای جدید را به طور مکرر متحمل می شوند (مانند وبلاگ ها).
    - اطلاعات بسیار زیادی را در بر دارند که تنها به یک روش قابل درک، اجرا و نمایان می شوند (مانند اینفوگرافیک ها).
    - سایت هایی که به دلیل اشکالاتی که می تواند در مدت زمانی بارگیری وب سایت به وجود بیاید، از رسانه های غنی و سنگینی استفاده نمی کنند.
    وب سایت های رسانه اجتماعی که شامل محتواهایی می باشند که توسط کاربران ساخته می شوند، به خوبی این روش اسکرول را به کار می برند و بسیار هم نتیجه بخش و کمک کننده می باشد (در حقیقت، فیس بوک و تویتر سال ها پیش به محبوب شدن این روش بسیار کمک نمودند). در طرف دیگر، وب سایت های هدف داری مانند سایت های تجارت الکترونیک- که نیازمند جستجویابی منسجم و غنی تری می باشند- بیشتر تمایل دارند تا در طول صفحات خود محافظه کار تر عمل کنند. به این ترتیب آن ها می توانند با روش اسکرول، راحتی را در چنین وب سایت هایی به ارمغان بیاورند.
    یک مثال در این زمینه می تواند وب سایت ETSY باشد، یک فروشگاه اینترنتی آنلاین برای محصولات ساخت خود کاربران می باشد. در این وب سایت از یک راه حل ترکیبی بهره برده شده است: صفحات مختلف این سایت شامل اسکرول های بی نهایت می باشند که با یک دکمه دعوت به عملی در انتهای صفحه همراه است که این عنوان را در بر دارد: "SHOW ME MORE موارد بیشتری را به من نشان بدهید".

    مانند تمامی گرایش های طراحی، از اسکرول های طولانی تنها به این دلیل که در سایت هایی دیگر به کار برده شده است، استفاده نکنید. اطمینان حاصل کنید که سایت شما با چنین روشی که ما درباره آن به بحث پرداختیم مطابقت می یابد یا خیر، در غیر این صورت شما ممکن است مشکلات بسیار نامتناسبی را در اجرای سایت خود ایجاد نمایید.

    بهترین عملکرد های اسکرول در طراحی سایت
    اسکرول های طولانی، افکت های منطبق و مکانیسم های مشابه هنوز هم در زمینه طراحی، مورد نسبتا جدیدی می باشند (حدود 4 سال است که وارد این زمینه شده اند)، اما هنوز هم تغییرات و اصلاحات این گرایش باعث شده است تا شیوه ها و بهترین عملکرد های اولیه از آن به وجود بیاید.

    طراحی هایی از آینده

    وب سایت های دارای اسکرول های طولانی، هیچ گاه قدیمی و بلا استفاده نمی شوند، در حالی که نقاط منفی و مثبت، افزایش ها و کاهش های این گرایش را در اندازه صفحه نمایش های کوچک و بزرگ در ابزارهای محبوب مشاهده نموده ایم، اما هم چنان ما در آینده با صفحه نمایش های کوچکی در ابزارها مواجه می باشیم. این صفحه نمایش های کوچک نیاز به اسکرول های بیشتری دارند.

    در واقع، تغییر از اسکرول های طولانی به طراحی های بدون صفحه و یا با کمترین صفحه اخیرا آغاز شده است و برخی از طراحان وب (ماند افرادی که در TELEPATHY کار می کنند) حتی اعتقاد دارند که این گرایش، آینده طراحی سایت را رقم می زند. هم چنان که وب سایت ها راه خود را به سمت زیر پا گذشتن محدودیت هایی از چگونگی این که کاربران فکر می کنند و یا از اطلاعات استفاده می کنند، ادامه می دهند، طراحان باید بیشتر درباره بهترین راه هایی که می توانند محتواهایی را در محیط های مختلفی عرضه نمایند و بسازند، فکر کنند.

    طراحی تعاملی یکی از پایه های اسکرول های طولانی در طراحی سایت ها می باشد. اگر کاربران رابط کاربری شما را دوست دارند و آن را هیجان انگیز و قابل درک و برای استفاده جالب می دانند، از این رو آن ها واقعا توجه نمی کنند که طول اسکرول سایت شما به چه ترتیب است (البته تا زمانی که این اسکرول به صورت اغراق آمیزی طولانی نباشد).

    شما همیشه نیاز ندارید تا برخی از محتواها را کوتاه سازید، شما می توانید حتی انتظار در طراحی سایت را برای کاربران و مخاطبین خود توسط این روش، مهیج و جذاب بسازید.

    کاربران زیر به‌خاطر این نوشته تشکر کرده‌اند:
    followerab - اندروید

درباره‌ی این موضوع