انجمن


طراحی سایت با asp.ent  (۱ نوشته)

  • asreasia

    آفلاین
    عضو
    تعداد نوشته‌ها: ۲۰
    تشکر شده: ۷ بار
    # نوشته شده: ۵ سال پیش
    ۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹

    در سری مقالات جدید طراحی سایت قصد داریم در مورد زبان های برنامه نویسی تحت وب و سایر ابزارهای طراحی سایت صحبت می کنیم. در مقاله قلبی با عنوان “طراحی سایت با php” در مورد زبان پی اچ پی صحبت کردیم. در این مقاله سعی داریم درمورد یکی دیگر از زبان های برنامه نویسی وب یعنی asp صحبت کنیم. توجه داشته باشید، آنچه که در طراحی سایت با هر زبان برنامه نویسی اهمیت دارد، معرفی وب سایت به همراه محصولات و خدمات ارائه دهنده است. همچنبن محتوا در وب سایت بایستی به صورتی قرار گیرند که در سئو سایت تاثیرات مثبتی داشته باشد.

    asp.net یک برنامه نویسی تحت وب است که توسط شرکت مایکروسافت عرضه شد تا برنامه نویسان برای ایجاد صفحات وب، برنامه های تحت وب و سایر سرویس های وب پویا و یا وب xml از آن استفاده کنند. با استفاده از asp.net می توان اینترانت داخلی یک شرکت و یا یک سایت تجاری خیلی بزرگ را طراحی و پیاده سازی کرد. asp.net نسل جدید و ارتقا یافته asp(Active Server Pages) یعنی صفحات سرویس دهنده فعال است.

    asp و asp.net تفاوت های اساسی با یکدیگر دارند که عبارتند از :

    صفحاتasp از زبان های دستورالعملی Jscript یا VBScript استفاده می کنند و net از زبان های برنامه نویسی VisualBasic.net ، C#.net (سی شارپ) و script.net استفاده می کنند. البته سایر زبان های برنامه نویسی .net نیز توسط asp.net پشتیبانی می شوند.
    asp دارای 5 کلاس استاندارد شامل Application Session, Serve, Request, Response می باشد این در حالی است که بدنه .net دارای بیش از 4500 کلاس آماده برای net است. این کلاس ها قادرند هر نیازی در برنامه نویسی را برآورده کنند.
    برنامه نویسی asp.net

    یک فایل Asp شامل Text، اسکریپ ها و تگ های HTML است . asp.net قادر است به صورت پویا صفحات وب را ایجاد یا ویرایش نماید. به پایگاه داده دسترسی داشته و به پرس و جو های موجود در فرم ها پاسخ دهد.

    پسوند فایل های asp بسته به ترکیبی که دارند متفاوت است:

    فایل های Asp کلاسیک : .asp
    فایل های NET : .aspx
    فایل هایNET با ترکیب #Razor C : .cshtml
    فایل هایNET با ترکیب Razor VB :.vbhtml
    صفحات وبی که با استفاده از asp.net تولید می شوند در اولین مراجعه فرد کامپایل شده و بر روی سرور نگهداری می شود تا در مراجعه بعدی کاربر از آن استفاده شود . به همین دلیل صفحات asp.net خیلی سریع اجرا می شوند. همچنین باعث کاهش ترافیک شبکه شده و کدهای آن از طریق مرورگر مشخصی نیستند.

    نصب و راه اندازی

    توسط برنامه مایکروسافت ویژوال استودیو (Microsoft Visual Studio) برنامه asp.net نصب و راه اندازی می شود. قبل از نصب برنامه ویژوال استودیو بایستی کامپوننت IIS نصب گردد. پایگاه داده قابل استفاده در ویژوال استودیو عموما SQL Server می باشد. در حال حاضر نسخه های microsoft visual studio Pro 2017 و microsoft sql server 2017 توسط شرکت مایکرسافت عرضه شده است.

    IIS (Internet information server) یک کامپوننت رایگان شامل مجموعه ای از سرویس های داخلی جهت استفاده سرور است. این کامپوننت توسط شرکت مایکرسافت طراحی و عرضه شده و در ویندوزهای Windows10،Window8،Windows7 ، vista و xp وجود دارد. جهت ویندوزهای قدیمی مانند ویندوز ۹۵ و ۹۸وNT کامپوننت PWS (PERSONAL WEB SERVER) وجود داشت.

    asp.net

    زمانی که مرور گر یک صفحه asp را باز می کند IIS درخواست آن را به موتور asp داده و بعد از خواندن و اجرای خط به خط فایل، نسخه HTML فایل asp به مرورگر بازگردانده می شود.

    مقایسه asp و php

    asp و php دو زبان برنامه نویسی وب هستند که هر کدام مزایا و معایب خود را داشته و توسط برنامه نویسان وب جهت طراحی سایت بر اساس تخصص و سلیقه انتخاب می شوند. در مقاله قبلی این دو زبان را با یکدیگر مقایسه کردیم. در ادامه به طرح چند سوال در این باره پردازیم.

    سرعت کدام زبان بیشتر است؟ همان طور که قبلا اشاره شد کدهای net توسط IIS به موتور asp ارسال شده و بعد از خواندن و اجرا به کد html تبدیل و به مرورگر ارسال می شوند. این کدها در سمت سرور نگهداری شده و در مراجعات بعدی تنها کدهای اجرا شده از سرور فراخوان می شوند. از آنجایی که در سمت سرور هیچگونه تفسیری بر روی کدها انجام نمی شود، این امر سبب افزایش سرعت بالای کدهای asp می شوند.
    چرا سایت های بزرگ مانند گوگل با php طراحی شده اند؟ حقیقت امر این است که این سایت از زبان های C++‎‎‎‎ پایتون و جاوا سمت سرور خود استفاده می کند و از زبان php در برخی از سرویس های سایت گوگل استفاده شده است. البته در این میان سایت بزرگی مثل یاهو از php استفاده می کند که این سایت نیز در حال انتقال به زبان js یک زبان جدید است. در واقع می توان نتیجه گرفت هیچ سایت قدرتمندی از هیچکدام یک از زبان های asp و php به طور مستقیم استفاده نمی کند.
    امنیت کدام زبان بیشتر است؟ هر دو زبان asp و php امن بوده و البته هر دو زبان حفره های امنیتی نیز دارند.
    تاثیر زبان برنامه نویسی بر سئو سایت؟ برخی از سئو کاران معتقداند رتبه صفحات با پسوند php بالاتر از asp در سایت گوگل است. اما حقیقت امر این است که برای هر موتور جست و جویی مانند گوگل هیچ تفاوتی بین این دو زبان وجود ندارد و سایت گوگل نیز ارتباط رتبه بندی خود با نوع برنامه نویسی را رد کرده است.

    متن کامل مقاله در طراحی سایت

درباره‌ی این موضوع