انجمن


طراحی سایت با فلش  (۱ نوشته)

  • asreasia

    آفلاین
    عضو
    تعداد نوشته‌ها: ۲۰
    تشکر شده: ۷ بار
    # نوشته شده: ۵ سال پیش
    ۱۱ تیر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹

    یکی دیگر از روشهای طراحی سایت، طراحی سایت با فلش است. این روش جزء روشهای طراحی سایت بدون کدنویسی می باشد و با استفاده از نرم افزار Adobe Flash پیاده سازی می گردد. این نوع سایت ها به علت عدم پشتیبانی از سئوی سایت بندرت استفاده می گردند.

    معرفی نرم افزار Adobe Flash

    نرم افزار Macromedia Flash که امروزه با نام Adobe Flash شناخته می شود برای طراحی بازی های آنلاین و آفلاین، انیمیشن و بنرهای تبلیغاتی، اسلایدرهای فلش، موزیک پلیر و ویدوئو پلیر، طراحی نرم افزار های مالتی مدیا، طراحی Autorun نرم افزارها، طراحی نرم افزار برای اندروید و IOS استفاده می گردد.

    این نرم افزار با تغییر کدهای گرافیکی و وکتور، انیمیشن هایی از متن، تصاویر و نقاشی ایجاد می کند. نرم افزار Adobe Flash از فایل های صوتی و تصویری نیز پشتیبانی می کند. زبان برنامه نویسی این نرم افزار اکشن اسکریپت می باشد و در حال حاضر ورژن قدرتمند 3.0 ActionScript آن در دسترس است. فایل های خروجی این نرم افزار با استفاده از نرم افزار فلش پلیر قابلیت نمایش بر روی انواع سیستم های کامپیوتری را دارند. همچنین این نرم افزار به صورت رایگان برای مرورگرها قابل دانلود و استفاده است. نرم افزار Flash Lite نیز قادر به اجرای فایل های فلش برای برخی از گوشی های موبایل می باشد.

    طراحی وب سایت فلش

    در سال 1995 اولین سایت Html ایجاد شد و چهار سال بعد در سال 1999 فایلهای فلش در طراحی سایت مورد استفاده قرار گرفتند. این تکنولوژی جهت زیبا سازی، اضافه کردن افکت های مختلف در سایت و ایجاد منوها مورد استفاده قرار می گرفت . به مرور زمان و اضافه شدن قابلیت های جدید به نرم افزار Adobe Flash از فایلهای فلش جهت اضافه کردن انیمیشن و ویدئو در صفحات وب و فراتر از آن به جای استفاده از فلش در قسمت هایی از سایت، کل محتوای سایت به صورت فلش پیاده سازی و طراحی وب سایت های تمام فلش یا Full Flash روی کار آمد. این نوع سایت ها که جز روشهای طراحی سایت بدون کدنویسی هستند، خالی از تگ های html پیاده سازی می شوند. البته شرکت adobe تلاش زیادی برای پشتیبانی و تعامل نرم افزار فلش با زبان های برنامه نویسی و کدهای اجرایی سمت سرور، انجام داده است و امروزه نرم افزار Adobe Flash توانسته است در کنار پایگاه داده و زبان های برنامه نویسی یک وب سایت پویا را ایجاد کند.

    سایت های فلش به دلیل تعامل با کاربر و پشتیبانی از فایل های صوتی، تصویری و انیمیشن، جذابیت ویژه ای دارند و از نظر ظاهر و گرافیک رتبه بالایی را به خود اختصاص می دهند. همچنین می توان با استفاده از تکنولوژی Flash CS5 فلش های سه بعدی ایجاد کرد. این گونه وب سایت ها برای سایت های پخش کننده فیلم و موسیقی، سایت های تبلیغاتی، تبلیغ و نمایش یک محصول خاص و یا گالری تصاویر استفاده می شود. طراحی یک سایت تمام فلش به صورت استاتیک و دینامیک قابل پیاده سازی می باشد.

    اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و عرضه نسخه های قدرتمند HTML5 و CSS3 بسیاری از قابلیت های فلش قابل اجرا و پیاده سازی می باشد. در برخی مواقع یک سایت فلش در کنار نسخه اصلی سایت و با عنوان نسخه فلش سایت ارائه می شوند. در حال حاضر طراحی سایت فلش منسوخ شده است اما به خاطر افکت های ویژه فلش برای دسته ایی از کاربران هنوز مورد توجه بوده و طرفداران خود را دارد.

    معایب طراحی سایت فلش

    – حجم بالا: سایت های فلش حجم بالایی دارند و میزان فضای وب بیشتری نسبت به سایر وب سایتها برای بارگذاری در سمت سرور نیاز دارند. علاوه بر این، اجرای این سایت ها در مرورگر با توجه به حجم بالا زمان بیشتری برای لود شدن نیاز دارد.

    – کاهش سرعت: با توجه به حجم بالای سایت های فلش، طبیعتا نیازمند سرعت بالای اینترنت برای لود شدن هستند. لود شدن اینگونه سایت ها چند دقیقه ایی زمان نیاز دارد تا سایت کاملا لود گردد، بارگذاری افکت های مختلف سایت و گاها به همراه موسیقی زمان بر بوده و سرعت بالای اینترنت را می طلبد در غیر این صورت این امر باعث آزار کاربر و پرش از سایت خواهد شد. در کشورهایی مانند ایران که سرعت اینترنت پایین دارند، طراحی سایت فلش گزینه مناسبی برای طراحی سایت نخواهد بود.

    – شناسایی سایت توسط موتورهای جست و جو: متن، مطالب، مقالات و کلا محتوای موجود در سایت های فلش توسط موتورهای جست و جو قابل خواندن و ایندکس شدن نیستند و در واقع آنچه که از یک سایت فلش توسط موتور جست و جو شناخته می شود تنها یک فایل فلش است. بنابراین این گونه سایت ها رتبه خوبی در موتورهای جست و جو ندارند و کارکردن روی سئو برای آنها امکان پذیر نیست.

    – اشکال در نمایش: نمایش سایتهای فلش در هر مرورگری نیازمند نصب و فعالی افزونه فلش برای آن مرورگر است در غیر این صورت سایت فلش قابل نمایش نخواهد بود.

    – نماش در تلفن همراه: با همه گیر شدن استفاده از گوشی همراه و تبلت و استفاده از این ابزار به جای سیستم های کامپیوتری در امور اینترنتی و با توجه به عدم نمایش سایت فلش توسط تلفن همراه و عدم Responsive این سایت ها، در نتیجه یک سایت فلش قابل نمایش در گوشی همراه نخواهد بود و کاربران زیادی را از دست خواهد داد. حتی قسمت های سایت های معمولی مانند بنرهای تبلیغاتی که با فلش ایجاد شده باشند قابل نمایش در تلفن همراه نخواهند بود.

    – عدم قابلیت اشتراک گذاری: قسمت اعظم بازاریابی و مارکتینگ سایتها با اشتراک گذاری مطالب و تصاویر خود در شبکه های اجتماعی صورت می گیرد. در واقع با گرفتن لینک و تعداد زیادی بازدید کننده از سمت این سایت ها این امر انجام می شود. اما فایل های فلش قابلیت اشتراگ گذاری با شبکه های اجتماعی را ندارد و طبیعتا این بازار بزرگ تبلیغاتی را از دست می دهد.

    – خطرات امنیتی: از سایتهای فلش جهت ایجاد کدهای مخرب استفاده می شود به این صورت که طراح سایت، کدهای مخربی را در فایل فلش جایگذاری کرده و پس از اجرای فایل در مرورگر سیستم کامپیوتری کاربر، به دسترسی هایی در سیستم مربوطه دست پیدا می کند که می تواند بسیار خطرناک باشد. مهم ترین این دسترسی ها شامل موارد زیر می باشند :

    1- مشاهده IP و اطلاعات فنی دستگاه

    2- دسترسی به فایلها و درایوهای سیستم

    3- روشن کردن بی اجازه وب کم و میکروفون

    به خاطر این خطرات امنیتی مرورگرهای Chrome و Mozilla پشتیبانی از فلش را محدود کرده اند و قطع کامل پشتیبانی از فلش توسط مرورگرها به زودی اتفاق خواهد افتاد.

    – عدم استفاده توسط افراد ناتوان: افراد ناتوان با ضعف بینایی یا کوری با استفاده از نرم افزارهای صفحه خوان وبگردی انجام می دهند. این نرم افزارها متون سایت را به صورت صوتی برای شخصی می خوانند اما متن های یک سایت فلش قابل شناسایی توسط این نرم افزار ها نمی باشد.

    – هزینه بالا: از آنجایی که افراد کمی توانایی طراحی سایت فلش را دارند، بنابراین هزینه طراحی این گونه سایتها بسیار بالاتر از طراحی سایت به طور معمول خواهد بود. همچنین هزینه های نگهداری و بروزرسانی این سایت ها به علت تعداد افراد کمی که به Flash تسلط دارند بالا خواهد بود.

    – عدم نظر خواهی از کاربر: در بیشتر اوقات فایل های صوتی و تصویری بدون اجازه کاربر شروع به پخش خواهند کرد که در بسیاری از مواقع باعث آزار و نارضایتی کاربر خواهد بود.

    – عدم نمایش نقشه سایت: تمامی صفحات سایت های فلش تنها با آدرس URL سایت نمایش داده می شوند و با وارد شدن به صفحات دیگر آدرس تغییر نمی یابد که این امر باعث سردرگمی کاربر شده و همچنین بر خلاف اصول بهینه سازی و سئو سایت به حساب می آید.

    نمونه یک سایت فلش

    سایت http://www.nafisagc.com نمونه یک سایت تمام فلش است که برای معرفی گل از آن استفاده شده است. می توانید برای آشنایی با این نوع از سایت ها از آن دیدن فرمایید.

درباره‌ی این موضوع



برچسب‌ها

هیچ برچسبی نیست.