انجمن


نرخ تبدیل چیست؟  (۱ نوشته)

  • asreasia

    آفلاین
    عضو
    تعداد نوشته‌ها: ۲۰
    تشکر شده: ۷ بار
    # نوشته شده: ۵ سال پیش
    ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰

    شرکت طراحی سایت عصر آسیا مجری سئو سایت در اصفهان قصد دارد در این مقاله، روش دیگری جهت بالابردن سطح فروش یا عملکرد اصلی سایت را توضیح دهد. نرخ تبدیل یک روش بدون هزینه و محاسباتی است که می تواند حین سئوی سایت انجام گیرد.

    در بازاریابی اینترنتی ما به دنبال کسب درآمد بیشتر هستیم، در این خصوص اولین فکری که به ذهنمان خطور می کند افزایش ترافیک سایت و به دنبال آن افزایش فروش و یا درآمد است. اما شاید ندانید که با ترافیک فعلی سایت خود نیز می توانید کسب درآمد کنید.

    نرخ تبدیل چیست؟

    نرخ تبدیل (Conversion Rate) یعنی با ترافیک فعلی سایت خود، کارایی و عملکرد وب سایت را طوری بهبود دهیم تا درآمد بیشتری کسب نماییم. به زبان ساده تر نرخ تبدیل یعنی وقتی کاربر از سایت بازدید می کند، کاری که ما می خواهیم را انجام دهد. این همان معیاری است که باید اندازه گیری کنید و بهبود ببخشید، اصطلاحا به این موضوع بهینه سازی نرخ تبدیل (Conversion Rate Optimization) می گویند. نرخ تبدیل از مهم ترین شاخص های موفقیت است که می تواند سایت را به موفقیت برساند.

    بالابردن نرخ تبدیل یک سایت تنها به میزان فروش محدود نمی شود و برای هر وب سایتی متفاوت است. در این راستا اولین قدم برای بهینه سازی نرخ تبدیل تعیین و تحلیل شاخص های کلیدی عملکرد (Key Performance Indicators) هستند که نقش اساسی در یک کسب و کار را ایفا می کنند. بسته به فعالیت هر وب سایت KPI ها متفاوت هستند و بایستی به دقت بررسی و تحلیل شوند. مثلا: میزان بازدید سایت، نرخ خرید بازدیدکنندگان، ثبت نام بازدید کنندگان، عضویت در خبرنامه، دانلود فایل، مدت زمان حضور کاربر در سایت، نرخ بازگشت کاربران و غیره.

    تعداد خرید (یا اهداف دیگر) ÷ تعداد بازدیدکنندگان سایت = نرخ تبدیل (Conversion rate)

    در بهینه سازی نرخ تبدیل ما به دنبال این هستیم تا بفهمیم چرا بازدیدکنندگان سایت کاری را که می خواهیم، انجام نمی دهند. یکی از مهم ترین ابزارهای بهینه سازی نرخ تبدیل تست A/B است. به طور مختصر در این تست دو نسخه متفات از وب سایت یا صفحه فرود را تهیه و با فرستادن ترافیک یکسان به سمت هر کدام تعداد تبدیل های هر نسخه را بدست می آوریم، بعد از مشخص شدن نسخه موفق با نرخ تبدیل بالاتر ،صفحه خود را با آن صفحه جایگزین می کنیم.

    بهینه سازی نرخ تبدیل حدس و گمان های غیر آماری، علایق شخصی و خواسته های مدیر سایت یا فروشگاه و تعداد بازدید کنندگان را شامل نمی شود. در عوض آنچه که در نرخ تبدیل باید مدنظر گرفته شود شامل:

    – رویکردی سیستماتیک و ساختاری جهت بهبود عملکرد

    – بازخورد مخاطبان و آنالیز آنها

    – اهداف و نیازهای خاص سایت

    – نهایت استفاده از ترافیک فعلی سایت

    اگر نرخ تبدیل را دو برابر کنید، هزینه‌ی کسب مشتری جدید نصف خواهد شد.

    دلایل اهمیت نرخ تبدیل

    - همیشه جایی برای پیشرفت وجود دارد: این که چقدر وب سایت شما خوب طراحی شده و در حال حاضر چه میزان مشتری و یا بازدیدکننده دارید، مهم نیست. اگراوضاعتان خوب است مغرور نشوید و اگر نابسامان است به فکر تغییر آن باشید. چون همیشه جایی برای پیشرفت هست.

    - تبلیغات پرهزینه و فضای آن به شدت رقابتی است: تنها راه حل مشکلات تبلیغات پرهزینه نیستند، بلکه بایستی با امکانات فعلی مشکلات موجود را مشخص و سپس رفع کنید.

    - هدف بهینه سازی نرخ تبدیل، جذب مشتری‌های مناسب و هدفمند است: هر بازدید کننده الزاما مشتری نخواهد نشد، بلکه باید مشتریانی که محصول شما را نیاز دارند و یا به آنها علاقمند هستند را پیدا کنید. هر مشتری واقعی می تواند با معرفی شما به دیگران برایتان بازرایابی کند.

    - ارزان بودن بهینه سازی نرخ تبدیل: از آنجایی که بهینه سازی نرخ تبدیل بر ترافیک فعلی وب سایت تمرکز دارد پس شما نیاز نیست هزینه دیگری پرداخت کنید.

    - کاهش هزینه‌های جذب مشتری: هزینه جذب مشتری جدید بیشتر از هزینه حفظ مشتریان فعلی شماست. پس چون شما تنها بر روی مشتریان فعلی خودتمرکز دارید، هزینه ای بابت جذب مشتری نخواهید داشت.

    - افزایش سود با بهینه‌سازی نرخ تبدیل: شما برای افزایش نرخ تبدیل هزینه پرداخت نمی کنید بنابراین سود حاصل از نرخ تبدیل سود خالص بوده و بازگشت سرمایه بالایی را به همراه دارد.

    - افزایش سرمایه و استفاده از آن برای جذب مشتری: افزایش سود برابر با افزایش سرمایه است. پس با توجه به شناخت مشتریان می توانید از سرمایه بدست آمده برای جذب مشتریان جدید استفاده کنید.

    برخی از عوامل موثر در نرخ تبدیل عبارتند از :

    - فرخوان عمل یا دکمه ها ی قابل کلیک با متن ترغیب کننده مثل همین حالا بخرید، رایگان عضو شوید و غیره.
    - جذاب و منحصر به فرد بودن محتوای بصری و گرافیکی
    - طراحی آسان، سریع و در دسترس برای جستجو، ثبت نام، پرداخت و حرکت در سایت
    - ایجاد احساس امنیت و اعتماد برای مشتری
    - استفاده از کلمات کلیدی مناسب و توجه کافی به وضعیت سئوی سایت. ( مراجعه به مقاله سئو چیست؟)
    - وجود بخش رضایت مشتریان در وب سایت
    - مشخص بودن سود خرید برای مشتری با هزینه های پرداختی

    روشهای افزایش نرخ تبدیل:

    تحلیل وب سایت: با تحلیل محتوا و چیدمان اطلاعات سایت، نقاط ضعف خود را مشخص و برطرف نمایید. مثلا در فرایند خرید چه چیزی باعت انصراف مشتری از ادامه خرید خواهد شد. مثلا اگر شما نرخ تبدیل از 0.0001 به 0.01 افزایش یابد، یعنی از هر 1000 مشتری 10 نفر خرید می کنند و سود شما به نسبت آن افزایش پیدا خواهد کرد.

    تبلیغات هدفمند: با توجه به ماهیت کسب و کار خود تبلیغات انجام دهید. مثلا اگر مخاطب سایت شما بانوان هستند پس تبلیغات خود را منحصر به مکان هایی کنید که بانوان در آن مشارکت دارند.

    در نظر گرفتن رفتار و نیازهای مخاطب: به خواسته ها و نیازهای مخاطبان خود را اهمیت دهید و نظرات آنها را در وب سایت خود اعمال کنید.

درباره‌ی این موضوع



برچسب‌ها

هیچ برچسبی نیست.