اگر طراحی سایت کار نکرده اید ، قطعا دوست دارید تا با فضای طراحی سایت بیشتر آشنا شوید . پس این مقاله را از دست ندهید.
بعضی محیط های طراحی سایت ما را عصبی می کنند. دلیل این موضوع می تواند متفاوت باشد: از سازمان نیافتگی گرفته تا نور پردازی ضعیف یا رنگهای متضاد. ولی مشکل اصلی من معمولا با شلوغی است. شلوغی، آن چیزی می باشد که مکانی ندارد و متعلق به آن جایی که قرار دارد نمی باشد و هدفی را دنبال نمی کند. این به خاطر این نیست که من آدم رکی هستم، بلکه به خاطر آن است که من طراح هستم و وسواس زیادی روی چیزهایی دارم که خارج از جایشان هستند و یا نامربوط می باشند. وقتی بی منظمی شیوع پیدا می کند، این موضوع مرا ناراحت و عصبی می کند و حتی باعث گیج شدن می شود. بعضی اوقات، حس بدی به من دست می دهد که باید هرچه سریعتر آنجا را ترک کنم.
گهگاه، همین حس، در گشت گذار در اینترنت و مشاهده وب سایت ها به من دست می دهد. به هر کسی همین حس تا حدودی دست می دهد و تا جایی ادامه پیدا می کند که شبکه های عصبی مغزش باید پاسخی به ماندن یا فرار کردن صادر کند (اینجا بمان و با شلوغی مبارزه کن، یا هرچه سریعتر فرار کن). هیچ جای تعجبی نیست که بسیاری از صفحات وب سایت ها در همان ثانیه های اول بازدید، ترک خواهند شد.
فرقی نمی کند که این موضوع عمدی است یا نه. منزل آدمها و چیدمان اشیاء، نمودی فیزیکی از شخصیت آنها می باشد، درست همانند طراحی وب سایت و مطالب روی آن، که نمودی مجازی از یک شرکت یا فرد می باشد.
شلوغی اکثرا از چندین منبع ناشی می شود. با گذشت تدریجی زمان، یک خانه و یک وب سایت، شروع به جمع آوری اشیاء می کنند. در همان زمان، آنها بندرت چیزی را که ضروری نیست، دور می ریزند.
همچنین اثر " طراحی سایت ، طراحی برای همه" وجود دارد. جاییکه هر سازمان یا بخشی، می خواهد اطلاعات مورد نیاز خود را در وسط صفحه ببیند. بهتر آن است که تصمیم گرفته شود چه چیزی بیشترین اهمییت را دارد و دسترس آسانی را به مابقی آنها فراهم آورید. در اتاق نشیمن، اسباب بازی کودکان باید در سبدی قرار داشته باشد که برای این کار طراحی شده است. در یک وب سایت نیز اوضاع به همین صورت است. اطلاعات باید در جای خود و مرتب قرار داشته باشند. بعنوان مثال، مردم به صفحه اول یک وب سایت نمی آیند تا به دنبال کار بگردند.
در خانه افراد، راه فرار همواره دم دست نمی باشد، ولی در یک صفحه وب سایت، دگمه بازگشت، تنها فشار یک کلیک می باشد. اگر یک وب سایت را شبیه یک خانه در نظر بگیریم، و صفحات آن را اتاقهای آن، و مردم بازدید کنندگانی برای خانه خود بخواهند، چگونه می توان کاری کرد که بازدید کنندگان احساس راحتی کنند و آنجا بمانند و دوباره باز گردند؟ ما بعنوان طراح سایت، چگونه محیطی را می بایست طراحی کنیم تا بازدید کنندگان را جذب کند، به آنها حس راحتی دهد و آنها را حفظ کند؟ اینها چیزهایی هستند که طراحان وب سایت و طراحان منازل، همه روزه با آنها دست و پنجه نرم می کنند.
المانهای بصری
در طراحی وب سایت، رنگها، نوع فونتها، آیکون ها و تمام تصاویر دیگر باید همانطور که یک طراح منزل به سطوح، اسباب اثاثیه ها و قاب عکسها اهمییت می دهد، مورد توجه قرار گیرند. آیا این طرحها، مناسب بازدید کننده می باشد؟ سایتی که آهن می فروشد با سایتی که مداد رنگی می فروشد از نظر فونت و رنگهای به کار رفته متفاوت می باشند.
رنگ
هر پیامی، رنگ خاص خودش را دارد که مناسب با کاربران همان پیام می باشد. به محض آنکه پالت رنگ مناسب انتخاب گردید، طراح وب سایت می تواند از رنگها برای هدایت بیشتر کاربران به بخشهای مربوطه استفاده کنند. با اینکار متون سایت شما نیز طبقه بندی خواهند شد و محیطی مناسب را برای وب سایت تان خواهید ساخت. رنگهای گوناگون، رنگهایی که ضد هم هستند، و یا استفاده از بیش از حد از رنگهای قوی، می تواند منجر به ایجاد حس شلوغی و بی نظمی در کاربران شود.
فونت
فونت های زیاد در یک مکان، درست مشابه شلوغ کردن خانه با اسباب اثاثیه ها در نقاط مختلف خانه می باشد. به یک طرح وفادار باشید. در اینصورت کاربران راحتتر خواهند بود و بهتر می توانند پیامی را که شما در فونت خود قرار داده اید را درک کنند.
عکس
همه ما صفحاتی از سایت ها را دیده ایم از خانم های خندانی که مسئول فروش هستند و یا تصویر نزدیکی از دو دست که در حال فشار دادن هم می باشند – "بستن قرار داد" تشکیل شده است. من به اینها شلوغی می گویم. درست همانند برگه های چاپی روی تابلو اعلانات در دانشگاه که با چسب می چسباندند. تصاویر (عکسها، چهره ها، و آیکون ها) باید مبلغ پیام و حس آن باشد. تصاویر هنگامیکه هدفی را دنبال نمی کنند، و یا از کیفیت پایینی برخوردارند و یا آنکه بسیار ضعیف نمایش داده می شوند، تنها باعث شلوغی خوهند شد.
مطالب
اطلاعاتی که بخوبی دسته بندی شده اند و ترتیب منظمی را دنبال می کنند، می توانند در درک بهتر کاربران از اینکه سایت چه چیزی برای ارائه دارد، بسیار موثر باشند. چنانچه المانهای زیادی بر سر بازدید کننده فریاد بکشند (نظیر فلش، فونت های بولد، بزرگ، و رنگهایی که چشم آدم را می زنند)، احتمال آنکه کاربران سایت شما را ترک کنند بالاتر خواهد رفت. سایت هایی که تمرکز واضحی بر محتوای مورد ارائه دارند، و منطقا پیامها و المانهای غیر ضروری کمتری را سازماندهی می کنند، محیط مطلوب تری را ارائه خواهند داد. اطلاعاتی که تنها با یک صدا بیان می شود و تنها تمرکز یک پیام می باشد، بسیار محتمل تر خواهد بود تا کاربران را بسوی خود جذب کند و برای بازدیدهای آتی گرم نگه دارد.
بازخوردهای کاربران از گشت زنی در سایت بعد از طراحی سایت
یک خانه معمولا با قرار گیری اتاقهایش در مکانهای مشخص ساخته و طراحی می شود. درب ورودی خانه، مستقیما به اتاق خواب راه ندارد. همین مطلب نیز در طراحی خوب یک وب سایت در نظر گرفته می شود. چنانچه بازدید کننده ای مجبور به فکر کردن باشد تا اطلاعات مورد نیاز خود را چگونه پیدا کند، احتمال آنکه در سایت شما بماند کمتر خواهد شد. بهترین وب سایت ها آشکارا، در نقشه سایت خود صفحات را طبقه بندی کرده اند و کاربران را به مطالبی هدایت می کنند که دگمه های بازخوردی نظیر لایک در آنها وجود دارند و یا متونی که وقتی موس را روی آن می برید، پر رنگ تر می شود.